Membrii Consiliului Național al Elevilor din înțământul profesional tehnic, în dialog cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării

Accesul, calitatea și relevanța educației în învățământul profesional tehnic, participarea tinerilor în luarea deciziilor, drepturile și obligațiile elevilor ce-și fac studii în școli profesionale, colegii sau centre de excelență au fost principalele subiecte de discuții în cadrul primei ședințe a noii componențe a Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT).

Pe parcursul a trei zile de lucru, 21-23 septembrie, 35 de elevi, membri ai CNE ÎPT au discutat cu reprezentanții Ministerului Educației, Culturii și Cercetării despre cele mai importante probleme cu care se confruntă în timpul studiilor, au identificat prioritățile consiliului pentru anul curent de învăţământ și au stabilit ce vor întreprinde până la următoarea întrunire.

Tinerii au menționat că cele mai mari probleme cu care se confruntă țin de dotarea tehnică a laboratoarelor și atelierelor, condițiile de trai în cămine și calitatea stagiilor de practică.

De asemenea, elevii au discutat cu reprezentanții ministerului despre consultarea opiniei elevilor și participarea lor în procesul decizional. Tinerii au menționat că majoritatea colegilor lor nu-și cunosc drepturile în calitate de elevi, nu sunt consultați despre conținutul și calitatea studiilor sau alt subiecte legate de activitatea lor școlară.

Viorica Condruc, consultant principal în Direcția învățământ secundar profesional și mediu de specialitate, a menționat că Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării promovează în continuare ideea de participare a elevilor în identificarea problemelor din sistemul educațional și încurajează instituțiile de învățământ să consulte elevii cu referire la toate aspectele vieţii şcolare.

„Din 2014, ministerul și-a propus să aibă o structură prin care să transmită direct mesajele sale în rândul elevilor și prin care să afle ce se întâmplă în sistemul educațional din perspectiva elevilor. Noi considerăm că elevii sunt beneficiarii sistemului de educație și pe ei trebuie să-i întrebăm ce trebuie să îmbunătățim”, a explicat Viorica Condruc.

O parte din discuțiile din timpul atelierului s-au bazat pe analiza drepturilor şi obligaţiilor elevilor, stipulate în Regulamentul-cadrul al instituţiei de învățământ secundar profesional și mediu de specialitate: Tinerii au menționat că și-ar dori ca fiecare elev să cunoască aceste prevederi odată cu începerea studiilor la o școală profesională sau colegiu.
Până la următoarea ședință, ce va avea loc pe 9-11 noiembrie, membrii consiliului vor consulta opinia semenilor cu referire la calitatea procesului educațional.

Actuala componență a consiliului este formată din 36 de copii și tineri care au fost selectaţi în urma unui concurs național, desfăşurat de Ministerul Educației în perioada martie-mai 2017. Consiliul este format din 15 fete şi 21 de băieţi, reprezentanţi ai 17 şcoli profesionale, 14 colegii și 5 Centre de Excelență.

Activitatea consiliului este facilitată de Centrul de Informare și Documenatre privind Drepturile Copilului, cu susținerea Fundației Servicii de dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Adaugă un comentariu

Fii primul care adaugă un comentariu!

avatar